Fietspad Dillenburg: de zorgen van Jos om de voetgangers.

oktober 15, 2025

Ooit was het terrein achter Novotel braak. Er kwam een doorlopende ‘openbare weg’. Geheel geasfalteerd, met parkeerstroken, en aan beide zijden een stoep/trottoir. Het lag er lang braak bij. Je kon er gewoon wel doorfietsen, dit vanaf de ‘Groene Loper’ tot aan de Sibemaweg, visa versa. Het was immers een ‘provinciale fietsweg van Vaals-Maastricht’, in beide richtingen. Er stond ooit in dat ‘lege’ veld een verkeersbord met de tekst: Auto te gast.

Toen kwam het bouwplan ‘Fleur’. Mooi plan, een heel groot gebouw en enkele woonhuizen kwamen er. Omdat er gebouwd werd, werd het fietspad afgesloten. Toen het bouwplan klaar was, bleef het fietspad gesloten.
Ik dus (weer) klagen. Zocht de politiek op en de media. Een raadslid vroeg toen ernaar, de wethouder verkeer wist het ook niet, maar er werd doorgevraagd, en warempel het fietspad ging open, dit ongeveer 2 jaar geleden.
Echter… en het voetpad dan?!
Jos ging weer klagen, kreeg nul op rekest. Dus weer naar de media en de politiek.
En toen Jos? Nou, weer niks.
Bij het opschonen van de spam afgelopen dagen zat er een bericht van de gemeente in.
Jos bedankt voor je melding, er komt géén voetpad, succes met het zere been, Doei.
Wat blijkt, aan deze ‘openbare weg’ ligt een heel groot gebouw, het Gastenverblijf, dit is voor dementerende mensen.
Echter dit gebouw heeft en krijgt geen stroom van Enexis.
Jullie weten Nederland heeft niet tijdig ingespeeld op de elektriciteits behoefte en dus moeten woningen, bedrijven, fabrieken e.d. lang, zéér lang wachten op stroom. Ook dit gebouw.
De projectontwikkelaar zegt nu via de gemeente: Hoi Jos, ‘geen stroom-geen voetpad’.
Nu kan Jos wel naar Enexis gaan; zeg lever stroom, dan komt er een voetpad, maar ik ben wel gek maar niet achterlijk.
Dus nu weer naar de politiek en de media.
Die openbare weg is van de gemeente Maastricht dacht ik. Er staan lichtmasten, verkeersborden, riolering, waarom wel toentertijd die fietsweg (na nul antwoord van Ballast-Nedam) afsluiten en houden, dan open gooien en nu geen voetpad aanleggen?!
Fietsers, provinciaal fietsverkeer, leerlingen Bernard Lievegoed College, bakfietsen, fatbikes, scooters, wielrenners in twee richtingen moeten deze smalle fietsweg kruisen met voetgangers, jong en oud, rollators, kinderwagens, mensen onder de arm, mensen met wandelstok, dat geeft conflicten, terwijl deze brede weg ruimte heeft voor een stoep.
De gemeente Maastricht vraagt aan de burger: Doe mee, denk mee en praat mee, dat is Burgerpartipatie ten top.
Doe ik, en krijg gewoon te horen: de projectontwikkelaar wacht totdat er stroom is, dan pas een voetpad.
Gekker moet het niet worden.
Stroom komt er pas in 2028.
Dus dat is de reden dat er voorlopig totaal niets gebeurt.
De kans is groot dat ik straks in dat grote gebouw zit en het ook niet meer weet, vandaar dit bericht aan jullie. Kom me dan opzoeken, kijk wel uit want ik weet niet of dat voetpad gereed is.
Groetjes, Jos.